Začiatkom augusta sa mi na mesiac dostal do rúk červený krásavec Hybride TERU, elektrobicykel od renomovaného výrobcu bicyklov Ghost. Moje skúsenosti s elektrobicyklom boli minimálne a tak som bol zvedavý, či mi má táto stále u nás ešte novinka, ktorá si získava čím ďalej tým viac priaznivcom, čo ponúknuť a má ma čím zaujať.

Čistokrvný MTB elektrobicykel cez moje ruky ešte neprešiel. Moje doterajšie skúsenosti s elektrobicyklami boli na úrovni zdieľaných elektrobicyklov v rámci trnavského bikesharingu a elektrobicyklov, ktoré sú skôr v kategórii mestských bicyklov vhodných na každodenné využívanie pri dennodenných povinnostiach.
Môj postoj k elektrobicyklom bol neutrálny. Vnímal som ho predovšetkým ako prínos pre menej zdatných cyklistov, prípadne cyklistov s hendikepom. Domnieval som sa, že cyklistov s priemernou kondíciou nemá čím tento segment osloviť. Za mesiac som na tomto stroji najazdil takmer tisícku kilometrov. Snažil som sa namixovať si trasy vo všetkých druhoch terénu, povrchu a náročnosti. Môj pohľad na tento segment bicyklov sa zásadne zmenil.

Zapožičaný elektrobicykel Ghost Hybride Teru mal hliníkový rám a osadený bol kolesami 29 palcov. Veľkosť rámu bola L. S mojou výškou som bol na spodnej hranici. Vhodnejšie by bolo pre mňa M-ko. Vpredu odpružená vidlica so zdvihom 120 mm, hydraulické kotúčové brzdy Shimano BR-MT200 s kotúčmi 180mm. Radenie Shimano Altus s deviatimi rýchlosťami. Hmotnosť 23 kg. Cena na úrovni 2600 €. Motor v stredovom zložení Bosch Performance s batériou 500Wh. Veľmi som bol zvedavý, aké sú možnosti tohto červeného tátoša. Ghost je renomovaná značka. Doma mám starší full na XC vyššej triedy. Je to mix karbónu a hliníka s výbavou XTR a XT. Váha 11,5 kg a veľká spokojnosť. Takže očakávania i pri elektrobicykli rovnakej značky boli veľké. V zásade sa elektrobicykel od klasického odlišuje iba pridaným motorom, batériou a ovládaním podpory motora. Mnohí neznalí laici si myslia, že pri elektrobicykli netreba šliapať do pedálov. Toto však nie je skúter. Motor slúži iba ako podporný mechanizmus. Zapína sa len vtedy, keď jazdec šliape ako na klasickom bicykli. V závislosti od triedy pohonu je u vyšších tried motorov táto podpora takmer dokonalá. Vie vyhodnocovať rýchlosť, otáčky a krútiaci moment jazdca a podľa toho dávkovať i podporu elektromotora pri jazde. Práve osadený motor Bosch Performance CX patrí medzi najlepšie, aké je možné momentálne na trhu dostať. Riadiaca jednotka pri tomto stroji pozostávala z dvoch tlačidiel plus a mínus s možnosťou výberu zo štyroch módov podpory elektromotora – EKO, TOUR, EMTB a TURBO. Turbo je vážne sila. V tomto prípade sa z elektrobicykla stáva dravý tátoš pripravený trhať asfalt :-D. Ešte sa tu nachádzalo tlačidlo na podporu pohonu pri tlačení bicykla a konektor USB. Jednoduchý display poskytoval údaje o aktuálnej rýchlosti a zaradenom stupni podpory motora. Stavu nabitia batérie. Miesto paličiek by som privítal percentuálny stav batérie.

Snažil som sa elektrobicykel vyskúšať na všetkých možných povrchoch asfaltom začínajúc a voľnými kameňmi končiac. Jednoznačne tento červený tátoš patrí do kopcov. Najlepšie mu sedí šotolinová cesta rovnomerne stúpajúca v príjemnom prostredí lesa. Takúto typ cesty je ideálny i smerom z kopca. Vďaka váhe a kolesám veľkosti 29 som sa rútil dole ako tank, nič ma nedokázalo zastaviť ? Predsa len 23kilov je už celkom slušná hmotnosť. Hydraulické brzdy boli spoľahlivé a dostatočné i pre vyššiu váhu bicykla.
Nie som veľmi technický jazdec. Avšak zásadný rozdiel medzi elektrobicyklom a klasikou je citeľný hneď pri prvom zjazde. Nakoľko má konkrétne tento elektrobicykel raz takú váhu ako môj klasický full, veľa technických kúskov na ňom nespravíte. Ťažisko je v strede dolu. Bicykel s váhou 23 kg je ťažké dostať do vzduchu.

Elektrobicykel bol vybavený 1×9 stupňovým radením. Môj horák má 2×10 stupňov. V niektorých prípadoch bolo tento nižší počet prevodov cítiť. Stávalo sa mi, že by som využil medzistupne. Proste ľahší prevod bol málo a ťažší už veľa. Skúsil som i asfalt po klasických cestách. Tu som cítil hendikep obmedzovača podpory motora na 25 km/hod. Pri mojej aktuálnej kondícii a dobrom povrchu cesty to bolo málo. Ísť vyššou rýchlosťou je už boj s bicyklom – pretláčanie sa s motorom. To už nie je pomoc. Človek je po takejto jazde zbitý ako pes. Na kvalitnom cestnom bicykli by človek odjazdil dvojnásobnú vzdialenosť pri podobne vynaloženej energii. Škoda. Dovolím si použiť známu repliku z filmu. Tu urobili súdruhovia z NDR chybu. Je mi jasné, že z pohľadu bezpečnosti, dojazdu a legislatívy je potrebné obmedziť maximálnu rýchlosť elektrobicykla. Ideálne by však bolo rozdeliť podporu motora na dve prostredia s rozdielnou rýchlosťou. V rovinatom teréne s dobrým povrchom na 30 km/hod a kopcovitom na 25 km/hod. To by bola paráda.
Človek si musí zvyknúť na vyššiu hlučnosť v porovnaní s klasickým bicyklom. Jednoznačne je tu počuť pradenie motora pri jeho aktivite. Spočiatku ma to dosť vyrušovalo. Pripadal som si ako keby som jazdil stále na valcoch. Pritom Bosch patrí k špičke v rámci kvality prevedenia a motory od tohto výrobcu patria medzi najtichšie.Účinnosť elektromotora je ovplyvnená i spôsobom jazdy. Ak chcete z elektromotora vyťažiť maximum, je dobré využívať vyššiu frekvenciu šliapania, kedy sa dosahuje vyššia účinnosť motora.
Elektrobicykel som využil i pri ťahaní cyklovozíka, kde predovšetkým pri kopcovitom teréne, vyššej hmotnosti dieťaťa či detí a menej zdatnom cyklistovi (napríklad mamine dieťaťa ?) je táto voľba dobrou alternatívou.

Čo dodať na záver? Elektrobicykle sú nová kategória bicyklov. Domnievam sa, že pokiaľ bude u nás nárast životnej úrovne taký ako v posledných rokoch, bude si tento segment nachádzať viac a viac priaznivcov. Človek je tvor pohodlný ?. Život okolo seba si uľahčuje a chce mať viac zážitkov za kratší čas pri menšom výdaji energie. Elektrobicykel toto jednoznačne umožňuje. Pokiaľ berie človek cyklistiku v akejkoľvek forme ako nástroj k zvyšovaniu svojej kondície a výkonnosti, tak jednoznačne bude preferovať klasický bicykel bez podpory elektromotora. Ľudia, ktorí však nemajú priestor pravidelne sa venovať tomuto krásnemu športu či relaxu, napriek tomu ich to však ťahá do hôr a chcú absolvovať i dlhšie a náročnejšie výlety, časom objavia čaro e-biku. Netvrdím však, že i na elektro bicykli sa nedá poriadne zamakať 😀

Prínos by som videl pri rozdielnej výkonnosti cyklistov, ktorí chcú spolu absolvovať poldenný či celodenný výlet. U viacerých aktívnych cyklistov som sa stretol s myšlienkou kúpy elektrobicykla pre svoje drahé polovičky. Tým nechcem tvrdiť, že sa nám výkonnostne nevedia vyrovnať ?. Predsa len popri zabezpečení rodiny a domácnosti im zostáva menej času na tréning a elektrobicykel je alternatívou na zmenšenie rozdielu v rôznej výkonnosti cyklistov a lepšom zážitku oboch zo spoločne absolvovaného výletu.
Pridanou hodnotou je taktiež pomoc elektromotora pri protivetre, ktorý je u nás na dolniakoch citeľný a nepríjemný najmä na začiatku a konci cyklistickej sezóny.

Asi najvýznamnejšou pomocou je pre aktívnych ľudí s hendikepom alebo seniorov, ktorí zo zdravotných dôvodom už nemôžu zaťažovať organizmus ako v minulosti, napriek tomu chcú však žiť aktívne a naplno. Tu je pomoc elektromotora predovšetkým pri jazde do kopca nenahraditeľná.


https://www.biker.sk/ https://www.skoda-auto.sk/ https://trekbikes.sk/3-bicykle



Všetky publikované dáta na portáli sú určené na nekomerčné použitie pre občiansku verejnosť, turistov a návštevníkov Slovenska. Dáta sú chránené v zmysle autorského zákona, sú majetkom Slovenského cykloklubu. Ich ďalšie použitie a šírenie je možné iba s písomným súhlasom Slovenského cykloklubu.